PERSEUS en zusterschip CETUS
een bijzondere Nederlandse loodsboot
tewaterlating: 20-11-2006 7e revisie: 15 november 2008
kiellegging 1e schotten aandrijving tekening rare verhouding Plaatsing roer
2006 30-12-2007 01-01-2008 24- 02- 2008 SWATH Laatste Nieuws
airbrush Motor opstelling gewijzigd (nov. 2008)
bouwjaar 2007/ 2008
25 mei 2008
Recent een airbrush gekocht om mijn verfwerk te verbeteren. Eerst maar eens oefenen en oefenen.
De romp is dicht en de eerste schotten voor de torpedo's zijn gemaakt.
Hoewel ik een haakse overbrenging heb gemaakt van lego en andere onderdelen twijfel ik of het echt gaat werken.
Mocht dat niet het geval zijn, dan maak ik er een statisch model van.
24 februari 2008 Naar boven
De eerste huidplaten, van 0,6 millimeter berkentriplex, zijn geplaatst.
Het model wordt, net als in het echt ondersteboven gebouwd.
Vandaar dat op een aantal foto's het werkblad aan de bovenkant van de foto's te zien is.
Dit kan wat onwennig zijn, maar geeft wel weer hoe het model er straks gaat uitzien en daarmee kan ik eventuele fouten in de bouw er meteen uithalen.
Kijkend van vóór naar achteren. Het natte vlak. De gele horizontale strepen zijn de roerkoningen. Nu de boeg nog in
model krijgen.
Omdat ik later niet meer bij de roerkoning kan komen De bakboord huidgang is geplaatst, alsmede de kim-
is deze losjes geplaatst, zodat ik hem later kan afstellen. plaat, zowel aan binnen- als de buitenzijde.
Dit maakt het bouwen wel moeilijker, omdat het uitsteekt. Hier gebruik ik 0,6 mm berkentriplex, dat ik ook als
papier gebruikt heb voor iets anders.
1 januari 2008 De eerste spanten zijn pasgemaakt en geplaatst.
De spanten aan de achterzijde zijn open gemaakt, om bij de roerkoning te kunnen komen.
Het eerste spantenpakket is klaar om geplaatst te worden
Links de diverse spanten, voorbewerkt om de drijflichamen te kunnen gaan dragen.
Rechts het bovenste deel van de spanten, waarop later de steunen en de drijflichamen komen.
In de modelbouw kun je niet alles imiteren.
De kiel, dat wil zeggen het hoofddek, is op 30 december 2007 gelegd. Dit gaf al meteen het eerste probleem, n.l.
hoe haal je een 255 millimeter breed schip uit een 250 millimeter brede plaat?!! zie foto's
de verhouding lengte:breedte van 2:1 is onderstaand duidelijk te zien
De verticale latjes op de linker foto zorgen er voor, dat als de scheepszijden worden geplaatst zij 0,4 millimeter boven het dek uitsteken, d.w.z. 2 centimeter in het echt. Op de rechter foto is het voorschot, tussen hoofddek en nat vlak geplaatst.
Hoe maak ik de aandrijving voor het model (nog steeds niet definitief)
Al tekenend kwam ik tot de ontdekking dat er heel weinig ruimte is tussen de drijvers en het bovenwaterschip.
Ik kies ervoor om de electro motoren in de drijver in te bouwen.
Mocht de boel stuk gaan dan heb ik pech, maar ik kan geen andere manier verzinnen om de aandrijving betrouwbaar te maken.
Mijn 1e idee om
met een kettingoverbrenging de schroefassen aan te drijven ligt op de
schroothoop.
Op het origineel
worden de schroeven door een elektromotor aangedreven.
Deze zitten dan
onderwater in de drijvers. Om
kortsluiting door lekkage te voorkomen, worden op het model de elektromotoren
bovenwater geplaatst, maar dat geeft weer problemen met de aandrijving.
Onderstaand een
proef opstelling van de haakse overbrenging, die ik van plan ben te gaan
gebruiken.
Rechts zie je 2
tandwielen; de linker is met een koperen busje vast gemaakt op de aandrijfas.
Het linker
tandwiel zit los op de as en dient er alleen voor om het verticale tandwiel te
steunen.
Dit is slechts een
proef opstelling om te zien of het kan.
Deze winter ga ik het verder uitwerken in een houtenframe.
Sinds 2005 varen er 2 z.g. SWATH loodsboten bij het Nederlands Loodswezen.
Small Waterplane Area Twin Hull zijn boten, waarbij het draadvermogen onderwater zit in de vorm van 2 torpedo's.
Het systeem biedt het voordeel dat er tot golfhoogten van 3 meter de snelheid en de stabiliteit niet in gevaar komt, waardoor deze schepen langer inzetbaar blijven.
Het begin
Deze foto was de aanleiding om opzoek te gaan naar meer informatie.
Binnen één maand heb ik circa 120 foto's van internet weten te plukken, waarvan de meeste van het Loodswezen zelf, omdat zij de bouw van de CETUS en haar zusterschip PERSEUS met fotorapportages ondersteunden.
De tekening
Omdat er geen modelbouw tekening beschikbaar is, ben ik op basis van de foto's gaan tekenen.
Via Modelbouwforum maakte ik kennis met Wim van der Geest, die de Duitse uitvoering van deze schepen heeft gebouwd.
Een artikel uit Schip&Werf gaf de broodnodige basistekening,
die ik nu aan het omzetten ben in een modelbouwtekening in de schaal 1:50
Omdat de diverse overzichten in het generaalplan niet op alle punten met elkaar overeen stemmen, volgt er veel rekenen werk, om alle aanzichten aan elkaar gelijk te krijgen, waarbij de foto's van onschatbare waarde zijn.
Na veel passen en meten heb ik de ramen in het achter aanzicht gewijzigd.
Zie onderstaande foto.
De drijvers hebben een speciale vorm, waarbij de overgang van de "struts" in de romp bovenaan opgevuld worden.
Om het voor ons modelbouwers helder te houden heb ik, niet alleen het zij aanzicht, maar ook het boven aanzicht getekend, zonder deze opvullingen.
De dynamische stabiliteitsvinnen gaven behoorlijk wat problemen qua vorm, omdat ik op de foto's nergens een duidelijk houvast had.
Model boten vindt je onder deze knop
Wil je gaan wandelen druk dan op deze knop
Nog nooit van een opduwer gehoord?