Scheepsmodellen gebouwd door Ebe de Jong
Furie sleepboot Speedy Douane Kotter Zeeschouw De jonge Jan II Dory Vischhoeker Eastport Pinky Swift (Brik) Kano Optimist Staverse Jol Punter Jol Kapiteinssloep Kotterjacht Plezierboot met buitenboordmotor DN ijszeiler Drijfvuilvisvlet
Mijn allereerste model
1e tewaterlating december 2000 laatste onderhoud: 25 december 2011
Nu extra informatie over de vishoeker
Mijn allereerste model was de sleepboot "Furie" uit de televisie serie "Hollands Glorie".
De Avro en het
vakblad "De modelbouwer" hadden een wedstrijd uitgeschreven
om iedereen
in de gelegenheid te stellen om in verschillende vaardigheidsklassen mee te
doen.
Vele
honderden tekeningen zijn er in 1978 verkocht en ik denk,
dat op
veel zolders nog onafgebouwde rompen van deze stoomsleper te vinden zijn.
Zelf
heb ik het zogenaamde waterlijn model gebouwd,
omdat ik nog
geen enkele bouwervaring had.
De tekening is
nog steeds te bestellen onder nummer 10.14.029
Onder aan
deze pagina vind je een directe link naar de website
van de Nederlandse
vereniging van modelbouwers
met het complete tekening archief.
Het grootste
probleem dat ik zelf bij de bouw ondervond was de sleeplier,
deze heb ik
uiteindelijk geïmiteerd, door een dop van een sherryfles
in dunne
plakjes te zagen, zodat de gekartelde randjes de tandwielen vormden.
Dit soort
zaken zijn dan ook de uitdaging bij elk model dat je begint.
Altijd loop
je tegen iets onverwachts aan, maar door experimenteren kom je tot een
oplossing.
Zo wordt deze hobby niet alleen een uitdaging voor je handen, maar ook een uitdaging voor je creativiteit.
Engelse douane kotter , wat groot uit gevallen
De
tekeningen van deze Engelse douane Kotter komen bij Authentic Shipmodels
vandaan.
Deze snelle
zeiler maakte jacht op smokkelschepen en werd ook gebruikt als adviesjacht
door de Britse marine.
Ook
Nederland kende dit soort kotters en er is een fraaie tekening te koop bij de
Nederlandse Vereniging voor Modelbouwers. Mijn bouwervaring ging indertijd
niet verder dan de bouwdoos van de "Arnemuider hoogaars" en de
sleepboot "Furie"
Om niet
zo te hoeven "priegelen" en omdat ik ook alles beweegbaar
wilde maken, koos ik de schaal van 1 : 25
Ik ben 5
jaar bezig geweest dit model te bouwen en alles werkt ook echt zoals op het origineel.
In die
zelfde tijd ben ik boeken gaan kopen over modelbouw en monografieën van
schepen.
Ook in de
bibliotheek zijn heel aardige verzamelwerken te lenen en al bladerend kun je je
kennis heel snel opbouwen. Toen ik aan dit schip begon was er
nog geen internet.
Met ruim 200
boeken over schepen en scheepsbouw heb ik inmiddels een aardige bibliotheek en
kan veel opzoeken.
Zoals je op
de foto's kunt zien is het geen model geworden, dat je makkelijk in je
huiskamer zet.
Gelukkig
zijn er mensen die meer ruimte hebben en zo is het model in Egmond aan Zee
beland.
De bewoners
zijn inmiddels verhuisd, maar ik weet zeker dat in hun nieuwe huis de
"Speedy" weer een prominente plaats inneemt.
Werken
vanaf een echte werf tekening geeft een bijzondere uitdaging.
Deze zeeschouw is circa 11 meter lang en door mijn broer in het echt gebouwd.
Tegen de tijd dat ik mijn model klaar had en ik bij het origineel ging kijken
bleek dat de werkelijkheid anders was, omdat op een aantal punten mijn broer
naar eigen inzicht en ervaring de opbouw en inrichting had aangepast.
|
|
|
De Jonge Jan II boven aanzicht |
|
|
|
De Jonge Jan II zij aanzicht |
|
|
|
De Jonge Jan II |
Een dory
is een eenvoudig roeibootje dat gebruikt werd door de kabeljauw vissers op de
zo genaamde Grand Banks bij Canada.
Zij visten
met handlijnen op haddock/ kalbeljouw; dus elke keer aas aan de haak en laten zakken.
Als ze beet
hadden was het hijsen geblazen en hopen dat de ze de vis binnenboord kregen.
Mist, regen
of storm.... in het seizoen werd er gevist en gingen zij niet eerder naar huis,
dan als hun ruimen vol waren.
Meer
weten................ Lees dan het boek " Captains courageous " van
Rudayard Kiplin.
Het
model is nog geen 20 centimeter lang en ca 3,5 centimeter hoog.
Er zijn 2 roeiriemen
en 1 stuurriem aanwezig.
Op de foto kun je het niet zien, maar ook het hoosvat, knuppel en lijnenkuipen
zijn aanwezig.
Ik wens de bezitter
net zoveel plezier, als ik heb gehad om het te bouwen.
Jaren later heb ik nog 2 keer het model gebouwd, als cadeau voor mijn collega's.
Veel geleerd van de bouw van het eerste model, maar ook de opvolgers hadden hun eigen uitdaging.
Dit artikel is verschenen in De Modelbouwer nummer 4 van 2010
Een hoeker
is zowel een zeilend visserschip als een handelsschip.
Mijn model
is uitgerust met een bun, zodat levende vis kon worden aangeland.
De tekening
van dit half model komt uit de tekeningmap die hoort bij het boek "
Handleiding tot den Burgelijken scheepsbouw" geschreven door F.N. van Loon
in 1837 en uitgegeven in 1838.
Er staan
prachtige modellen van deze schepen in het Maritieme Museum te Amsterdam en
Rotterdam.
Ook het
schepenmuseum in Sneek besteedt veel aandacht aan van Loon.
Van Loon heeft geprobeerd om de bouwers van binnenschepen te inspireren om
eerst een tekening te maken en daar de nodige berekeningen op los te laten,
zodat vooraf het laadvermogen en de gewenste snelheid (bezeildheid) kon worden
vast gesteld, in plaats van na de bouw. Hiermee konden fouten voorkomen worden,
zoals instabiliteit of te weinig laadvermogen.
Eeltje Holtrop van der Zee is een van zijn
volgelingen geworden en heeft ook daadwerkelijk een aantal voortreffelijke
boeiers gebouwd.
Meer informatie over hoekers
Een
Eastport pinky is een Amerikaans vissersschip dat in de vorige eeuw veelvuldig
voor kwam aan de oostkust.
Door zijn spitse bouw, zowel van voren als naar achteren, was het een
weerbaar schip op de Atlantische oceaan.
Ik zelf heb
dit als een half model gebouwd en het heeft jaren lang in de huiskamer
gehangen.
Eerst met blauwe wolken en de zee als achtergrond, maar naar mate het
interieur veranderde werd ook de achtergrond aangepast.
De laatste keer was het geloof ik licht groen, voordat iemand er
enthousiast mee is weg gegaan.
Lees het artikel in de modelbouwer over dit model
|
|
In aanbouw |
in de originele kleuren |
|
|
Klaar, maar met een andere achtergrond |
Schuin van achteren gezien |
De
tekening van de Swift komt uit het boek "The Search for Speed under
sail" geschreven door Howard I Chapelle.
Deze brik
werd in 1778 aangekocht door de Engelse Navy en door hen opgemeten.
Door haar slanke vorm moet het een snelle zeiler geweest zijn. Zoals je op de foto kunt zien is het model nog niet afgebouwd. Met name de tuigage geeft veel problemen, omdat het ragfijn is en je dus telkens het risico loopt iets kapot te trekken. Zoals altijd in de modelbouw is het een kwestie van inspiratie en geduld.
Ik heb
ook een model kano
ontworpen en op tekening
gezet.
Wil je er meer over weten,lees dan het artikel in
de modelbouwer nummer
1 van Januari 1999
Een
Optimist is een jeugd zeilboot, die gemakkelijk door een handige "doe het zelver"
te bouwen is.
Het heeft een platte bodem met een steekzwaard.
De afmetingen zijn ongeveer 2,3 meter lang en 1,2 meter breed.
Tegenwoordig worden ze van plastic gebouwd, maar wij hadden een originele hechthouten.
Helaas wonen wij niet zo dicht bij het water, zodat het heen en weer slepen,
achter de fiets, toch wel een probleem werd.
Ook zijn onze kinderen er inmiddels uitgegroeid, zodat wij het origineel
(overigens niet zo kleurrijk als het model) verkocht hebben.
|
Een bijzonder kleurrijk aandenken |
De Staverse jol, zoals hier
afgebeeld, is een z.g half model.
Eenvoudig te maken en een
leuk cadeau voor een goede vriend of buur.
Zeker als deze een origineel
bezit en je daar de maten van kunt opnemen.
Hiervoor is wat meer
vakkennis nodig, maar in de bibliotheek zijn genoeg boeken te vinden die je
kunnen helpen.
Een Staverse jol werd
gebruikt voor de ansjovisvangst op de toenmalige Zuiderzee.
De netten zijn teer en elk
uitsteeksel aan een schip kon de netten gemakkelijk stuk trekken.
Vandaar dat er geen
zwaarden of andere uitstekende delen zijn,
die je wel op botters,
hoekers, kwakken en hoogaarzen vindt.
Omdat ik nu bezig ben met radiografische besturing, gaat dit project even de
ijskast in tot .......
Nederland
kent vele kleine watertjes, waar het vervoer van goederen traditioneel met
punters werd uitgevoerd. Thans ben ik bezig met een houten punter,
die zowel gezeild als gekloet kan worden.
Zoals al
mijn projecten zal dit ook wel weer 5 jaar gaan duren voordat het in de vaart
genomen gaat worden. Niet omdat het zoveel werk is, maar het ontbreekt vaak aan
voldoende tijd om er voor te gaan zitten.
Dat
punters niet alleen van hout gemaakt worden, bewijst de volgende foto, die
gemaakt werd tijdens een uitje met het
onderwijsteam verpleging
van het Roc van Amsterdam
Deze stalen
punter staat in Noord-Holland ook bekend als koolvlet, en werden in latere
tijden ook voorzien van een motor. Belangstelling?
Voor echte zeilpunters kijk bij de vereniging "DE ZEILPUNTER"
Hieronder volgt nog wat meer recent werk
Als je 20 jaar lang
modelbootjes bouwt en vele boeken en tekeningen bestudeerd hebt, dan wil je ook
wel eens iets zelf ontwerpen.
De eerste keer dat ik dat gedaan heb, werd het een model van
een , zoals deze in de 17e en 18 e eeuw in
gebruik waren.
Vergelijkbare sloepen vind je in Engeland en Ierland.
Pilot gigs zijn nog ranker en lichter uitgevoerd dan de kapiteinssloep.
Inmiddels heb ik er een aantal varianten van gebouwd, waaronder een met een
sprietzeil.
Het
hierboven getoonde ontwerp is van een meer moderne snit en is een mengeling
van een zeilboot (BM) en een roeiboot (voor het binnen water)
Voorzien van mooie kleuren is
dit ook weer zo'n leuk model dat je gemakkelijk kunt maken
en dat voor de ontvanger een uniek stuk werk is.
Kompleet met hoosvat, roeiriemen en landvasten kan het zo weg varen.
Het ontwerp heet
officieel "new hope".
Terwijl er gekeken is naar de roeivaartuigen uit de 16e en 17e eeuw,
is er voor de bouw een moderne werkwijze gebruikt, te weten: smalle latjes
over een spantenmal.
De echte spanten zijn er achteraf in gelamineerd.
Lengte over alles: 25 centimeter.
Hier de tekening, hulpspanten en de eerste uitvoering van de kapiteinssloep.
Lees het artikel in de Modelbouwer
Het zeilt wel, maar niet op water.
De ijszeiler is gemaakt van een tekening van de bekende DN = Detroit
News ijszeiler
|
|
op de achtergrond een model tjasker |
op de achtergrond de dory |
If the PDF does not work page 1 and page 2 of the article
Als de PDF niet werk pagina 1 en pagina 2 van het artikel
Drijfvuilvisvlet van de gemeente Amsterdam
|
|
Weer eens wat anders om te bouwen |
Nog steeds niet af, maar wie weet |
|
|
Inmiddels met andere kleuren, maar vaart nog steeds in 2003 |
Op het IJ in Amsterdam |
|
|
Het interieur, zelfs met de kussens |
zonder spiegel |
|
|
Opeens een hele boot |
fraai effect van het gebruik van een spiegel |
Weer eens een heel ander model van een jachtje
|
|
Interieur inclusief wasbak en kraantje |
Zicht op de roerstand inclusief stoel |
|
|
Zij aanzicht |
Monpti op de ringvaart bij Lisse |
|
|
Het origineel in de jaren 1960-1970 |
Buitenboordmotor en achterbank |
Terug
naar mijn hoofdpagina ( bootjes en molens )
Zin
om te gaan wandelen
Ga
eens kijken bij De Nederlandse Vereniging
van Modelbouwers
(Info
en Tekeningenarchief)