1e te waterlating 2002 11e revisie: 23-10-2013
Spantenraam Rompbekleding Dekbalken Schroefas Elektronica Navigatielichten een origineel
Een nieuwe schroef heklicht Rood zit links, als je naar voren kijkt Koppeling en gashendel
De opduwer Ecys begint nu aan zijn laatste (bouw) fase.
Hierna wordt het echt varen.
Veel details zijn toegevoegd en de fout met de boordlichten is hersteld.
De motor wordt door een loodaccu van 6 volt aangedreven en de verlichting, motorgeluid via een 6 volts camera accu, die verstopt zit in de blauwe doos in de kuip.
De stuurman is met een stuk garen vastgezet aan het stuurrad en het matroos heeft een spijker door zijn hand en zit daarmee stevig verbonden met de kuip rand.
Ook heb ik de schroef vervangen door een bronzen met een kleinere diameter.
Ogenschijnlijk lijk je veel ruimte in het schip te hebben, maar omdat de kuip bijna tot op de bodem gaat is er achter alleen ruimte voor de schroefas en wat loodballast.
Wel is het schip heel stabiel en kan er ook met de nodige golfjes gevaren worden.
Rood zit links, als je naar voren kijkt
Koppeling en gashendel heklicht + en -/- draden Nieuwe baklampen
Een kleine bronzen schroef gemonteerd.
Het vaarbeeld is nu een stuk beter
In 2007 is de bemanning eindelijk aangemonsterd.
De boeg is aangepast en de naam staat er nu ook op .
Op wat schilderwerk en een kleine reparatie na is het model nu klaar, dacht ik in 2002.
september 2006
De boeg is aangepast. De kuip met reling en vlonder zijn klaar Stuurrad, gashendel en deur.
Nog te maken zijn: Schoorsteen, naambord, pikhaak, trossen, fenders en keerkoppeling hendel.
Nog te kopen: Een kapitein of een kapiteinse om het geheel compleet te maken.
Dat het echt kan varen bewijzen deze foto's
Inmiddels ben ik met een complete verbouwing bezig om ook het model er als een model te laten uitzien en niet als een radiografisch bestuurbaar koekblik .
Ik heb er een
geluidsmodule
in gebouwd en
boordverlichting
aangelegd.
Middels
een vaste batterij worden deze gevoed, maar ik kan het niet afzonderlijk in en
uitschakelen.
Bij mijn volgende model zal ik de zender en de ontvanger uitbreiden, zodat dat
wel kan.
Het bouwen van dit model en het oefenen met de zender hebben mij veel geleerd,
dus gaan wij verder op de weg van het elektronisch aansturen van een model.
Er zit 1 kilo lood als
ballast in en ik had het dek al dicht geschroefd, maar daarna begon het grote
experimenteren, wat als gevolg heeft dat het dek er elke keer weer af moet.
Naar boven
Licht en geluid zijn nu ingebouwd,
dus nu is het nog een kwestie van de gehele zaak waterdicht te maken.
Vaarregelaar Ontvanger en
motor Batterijen
Schroefas Stuur servo Roerkoning
Het begint er op te lijken.
De romp is nu geheel klaar en in de polyester gezet. Het dek is geplaatst en aan de bovenbouw wordt gewerkt. Motor, ontvanger, vaarregelaar en servo's zijn geplaatst en uitgetest. Het roer geeft nog problemen en de vele draden en draadjes zitten behoorlijk in de weg. Het onderwaterschip wordt rood en de romp groen, met een gele waterlijn en dito zeeglijn.
NOVEMBER 2000
Met de opduwer gaat het goed, maar het zal nog wel even
duren voordat hij te water gaat. Voordat je met het bekleden van de romp
begint, dient eerst de schroefas provisorisch geplaatst te worden, zodat je
zeker weet dat alles later past.
Een paar weken later is de romp tot aan de dekrand gedicht. Nu moet alles
eerst waterdicht gemaakt worden en aan de binnenzijde geschilderd, voordat wij
kunnen beginnen met het inbouwen van de motor fundatie.
De motorfundatie vraagt om een stevige constructie, omdat de motor behoorlijke
torsie krachten afgeeft. Een te lichte fundatie zou het gehele schip uit haar
verband halen. De tekening is verkrijgbaar bij de Nederlandse vereniging voor
Modelbouwers, onder nummer 10.14.039 De link naar hun website staat onder in
deze pagina.
Om enig
idee te krijgen hoe een origineel er uitziet, bijgaand een plaatje,
dat ik tijdens de "Kool sail" in Broek op Langedijk heb
geschoten.
De beide heren waren zo vriendelijk en trots om een extra rondje langs mijn
camera te maken.
Helaas heb ik ze niet aan de wal kunnen
ontmoeten, want ik had graag ook foto's getoond van de Kromhoutmachine,
die voor de voortstuwing gebruikt wordt.
Deze opduwer heeft inmiddels andere eigenaren en heet nu Opsteker (ex. Jumbo)
Meer informatie kun je vinden op www.opsteker.info Voor meer informatie over de motor kijk op www.kromhoutarchief.nl
Alle begin is moeilijk en nadat ik
de tekening had uitvergroot en op hout geplakt (zie onderstaande foto)
Kon ik beginnen met het zo zuiver mogelijk uitzagen van de spanten, om ze
vervolgens op de bouwplank te monteren.
Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten.
Dat het allemaal nog mooier kan bewijst Bart Deelen, klik op onderstaande link en geniet.
Zin om te gaan wandelen? Kijk dan op mijn wandel pagina
Vanzelf sprekend heb ik nog veel meer modelboten gebouwd. Interesse, klik dan hier.
Commentaar of suggesties: Stuur een Mailtje; Hier klikken.
Link naar de site van de MODELBOUWER
Deze site is een onderdeel van Member of International List of Scale Model Related Web sites