Drijfvuil visboten deel
2: Amsterdam
Door met de rechter muisknop de foto's aan te klikken en te downloaden
kun je ze op een groter formaat bekijken.
Tewaterlating: 03-02-2006 1e revisie: 10-11-2006
Drijfvuil
visboot SR 34, Ir AM PINGEN: In bedrijf bij de Gemeente Amsterdam
Hieronder 2 rijen foto's van het origineel en van het model
Vertikale schroef = roer aandrijving | Gelijke spanten, bijna van voor naar achteren |
Zij aanzicht stuurboord | Recht en functioneel |
Kajuit aanzicht stuurboord achter | Voor en achterdek bekleed |
de 2 bemanningsleden | Let op de uitsparingen voor de schroef/ roer aandrijving |
Vooraanzicht | achteraanzicht model |
Het drijfvuil visnet | Bun randen en zijkant kajuit bekleed |
Hydrolische aandrijving visnet | De kajuit begint aardig aangekleed te raken |
Een blik op de schroef/ roer inrichting zonder dekplaten | Het visnet in aanbouw |
Details op het kajuitdek | Details op het kajuitdek van het model |
De kraan | Het visnet, zonder bekleding |
Voetstuk van de kraan | Wat basis kleuren aangebracht |
Poliepgrijper van de kraan | bovenaanzicht model |
het toenmalige logo van de stadsreiniging | bovenaanzicht met visnet |
De naamgever/ ontwerper van de boot | Let op de bescherm contructie van de aandrijving/ roer |
een collega vaart voorbij | |
stuurstand links | Waar komen de gaten |
stuurstand midden | tot zover gekomen |
stuurstand rechts met kraan bediening | |
afscheid op het IJ | als je nu op dezelfde plek zou staan, zijn de 2 gebouwen links |
op de foto verdwenen | |
De foto's en de start van de bouw van het model zijn uit 1993.
Daarna kreeg ik een drukke baan in Amsterdam en was elke keer weer blij als ik de Ir. A.M. Pingen door de grachten zag schuiven.
Inmiddels heeft zij totaal andere kleuren en zijn er deurtjes bij de stuurstand geplaatst. Eens zal ik het model gaan afmaken, maar dan blijf ik bij de uitvoering, die ik in 1993 aantrof.
Ir A.M. Pingen (1918-2006) ging in 1983 als directeur van de Stadsreiniging van Amsterdam met pensioen en als afscheidscadeau kreeg de laatste aanwinst zijn naam.
Ik neem aan dat hij als werktuigbouwkundig ingenieur wel een aandeel in de ontwikkeling van dit schip heeft gehad.
In een artikel uit De Blauwe Wimpel september 1982, wordt over de 2 voorgangers van de SR 34 het volgende geschreven.
Het schoonmaken van de Amsterdamse grachten is een zeer arbeidsintensief karwei. Uiteindelijke is niet iedereen doordrongen van de slogan "maak van het nat geen vuilnisvat". Het opvissen van vaak moeilijk te hanteren stukken afval leverde veel problemen op voor het personeel van de Amsterdamse Stadsreinigingsdienst. In eigenbeheer ontwikkelde men een nieuw type "veegvaartuig", waardoor deze werkzaamheden vereenvoudigd konden worden. De Amsterdamse Stadsreinigingsdienst is een onopvallende, maar wel grote rederij. De vloot bestaat uit maar liefst 252 vaartuigen! Dit zijn 10 motordrijfvuilvaartuigen, 13 motorsleepboten en vletten, 2 baggermolens en tientallen vuilnisschuiten, onderlossers, beunschepen, pontons, enzovoort. Men vervoerde daarmee in 1981 onder andere 850.228 m3 afval, baggerde 103.757 m3 specie op, verhaalde 89 woonschepen en lichtte 23 scheepswrakken. Nadat de basisontwerpgegevens van het nieuwe type veegboten waren geformuleerd werd de SR 23 hierop aangepast. Daarna werd de SR 28 als prototype gebouwd. Op basis van de hiermee opgedane ervaringen bouwde J.H. van Eyk & Zn Scheepsbouw, Sliedrecht in opdracht van de Amsterdamse Stadsreinigingsdienst de SR 32 en SR 33. Deze hebben een lengte van 13,60 meter, breedte 3,40 meter, diepgang 0,80 meter en een kruiphoogte van 1,80 meter. Ze zijn uitgerust met een 71 pk MHI-Samofa diesel die een Schottelpropellor aandrijft alsmede een hydraulische pomp. Deze pomp drijft een midscheeps geplaatste over 200 graden zwenkbaar uitgevoerde poliepgrijperkraan aan met een hefvermogen van 500 kilo bij 5,20 meter vlucht, voorzien van een momentbegrenzer waardoor het scheepje niet meer dan 10 graden slagzij kan maken. Verder is een hydraulisch draaibaar schepnet aan de voorzijde aangebracht met een Eckhart draaimechanisme die een hoekverdraaiing van 210 graden mogelijk maakt om het opgeveegde vuil in het ruim te deponeren. Mede ten behoeve van het manoeuvreren in de grachten tot in alle uithoeken, zijn rollen aan de voorzijde aangebracht die tegen de kademuren en scheepswanden kunnen draaien om schade te voorkomen. Per keer kan elk schip 2,3 hectare vegen en het handwerk is van zwaar tillen veranderd in het bijeenharken van vuil naar het net en het aan boord halen van een stuk verdwaald plastic. Nu de SR 32 en SR 33 ruim een jaar in dienst zijn, blijkt dat ze zeer goed in de praktijk voldoen.
Ik wens haar bemanning een behouden vaart en nog jarenlang plezier aan dit O zo kenmerkend schip voor het schoonhouden van de Amsterdamse grachten.
Heerhugowaard 03-02-2006
Ebe de Jong
Naar de drijfvuil visser van Zaandam (Anna II)
Naar de drijfvuil visser van Rotterdam (Roteb 5)
Naar de hoofdpagina Zin om te wandelen Belangstelling voor Zeilpunters Wat dacht u van een opduwer