1e te waterlating: maart 2006 Laatste revisie: 12 mei 2007
Als je eenmaal het zout van de zee in je aderen hebt, raak je dat nooit meer kwijt.
Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor mijn zwager.
Het resultaat van onze samenwerking is, dat ik een romp van een Groninger coaster heb gebouwd en hij het geheel heeft afgewerkt, zoals hij dat aan boord heeft meegemaakt.
Voor mij was dit ook een gelegenheid om eens met andere materialen te expirimenteren.
Het spantenraam is opgebouwd uit 2 mm gelamineerd plastic, dat gemakkelijk is te snijden of te knippen.
Met balsahout heb ik de spantenruimtes opgevuld om zo een stevige ondergrond voor de buiten bekleding te krijgen. Het geheel is gemakklijk te schuren, waarbij de plastic spanten als vorm dienden.
Lastig aan dit type coasters is het achterschip.
Gelukkig bestaat er nog zo iets als plamuur, dat wonderen doet.
In dit bovenaanzicht kun je de balsa houten opvulling goed zien.
Inmiddels zijn ook het achterdek en de bak bekleed.
Hierna is het aan Dirk, om er wat moois van te maken.
De Wolga uit Zaandijk in volle glorie
In werkelijkheid waren de dekken niet zo mooi gelakt, maar het geeft een mooi contrast met de opbouw.
Zoals de meeste hollandse schepen zit dit model goed in de verf.
Een eenvoudig model van een eenvoudig scheepje,
maar wel een, die Nederland zijn faam als vrachtvaarder, wederom heeft bevestigd.