Bohus leden

Wandelen in Zweden van Goteburg naar Stromstad

Bohus leden                (zweden)                                15 dagen

De wandeltocht begint aan de stadsrand van Goteburg, maar omdat wij lopend de boot waren opgegaan in Amsterdam, zijn wij ook lopend vanaf de terminal in Goteburg aan deze tocht begonnen.    Het eerste probleem, dat zich voor deed was het ontbreken van de route beschrijving bij de plaatselijke VVV en wij werden geholpen met een fotocopie van de kaarten, wat niet gemakkelijk loopt, als je het terrein niet kent.    Vooral het ontbreken van hoogtelijnen (kleur) maakt het lastig om zeker te zijn dat je op het juiste pad zit.    Overigens is de route wel goed aangegeven en zijn wij zelden ver uit de koers geraakt.    Deze route kenmerkt zich door het ontbreken van winkels, zodat er altijd een mondvoorraad voor enkele dagen in de rugzak aanwezig dient te zijn.
Water is geen probleem, als je maar voldoende brandstof bij je hebt om het water te koken.
Dit was ook de reden dat wij van camping gaz afgestapt zijn en overgegaan zijn op spiritus.

Goteburg -  Jonsered                 17 kilometer

Bij Skotas hebben wij nog naar kaarten gevraagd, maar ook zij hadden die niet meer op voorraad.
De route is goed aangegeven dus wagen wij het er op en beginnen meteen aan een steile klim om boven de stad uit te komen.
Dit went nooit, als je uit ons platte landje komt.    De eerste dagen zijn altijd een aanslag op je kuiten, dus is het belangrijk om de eerste dagen niet al te lange stukken te gaan lopen.
Af en toe kom je langs kleine meertjes en het landschap is afwisselend.
Even voorbij Jongsered komen wij op een plek genaamd Freden Torg, waar wij onze tenten opslaan.    Wij staan op een plaats met een open hut, een waterpomp en een toilethok.
Vlakbij is een meertje waar onze meiden in willen zwemmen.    Na het eten vroeg naar bed, omdat hier verder toch niets is te doen.

Jonsered - Kungalv                    25 kilometer

Wij zijn laat vertrokken, bergafwaarts naar het meer en vervolgens een ravijn in.
Af en toe loop je door meters hoge varens, om vervolgens over kale rotsen te klimmen.
Het pad zig-zagt enorm en soms is er een hangbrug om over de stroompjes of moerasachtige stukken te komen.
Om 16.00 uur kwamen wij in Angered.    Bij het benzinestation is ook een supermarkt, die wij meteen geplunderd hebben, om vervolgens op de parkeerplaats het meeste van wat wij gekocht hebben tegelijk op te eten.    Voldaan zetten wij onze tocht voort, om vervolgens ter hoogte van Rannebergen een diep dal in te worden gestuurd en natuurlijk moesten wij aan het einde er ook weer uit klimmen.
Rond half zes gingen wij opzoek naar onze kampeerplaats, maar we konden niets vinden.
Aan een paar Zweden gevraagd waar Vindskydd precies lag, maar wij hebben hen schijnbaar niet goed begrepen, want na een keer rechtsaf te zijn geslagen, kwamen wij op een sompig pad.
Na een bruggetje gepasseerd te zijn kwamen wij in een dennen bos waar het pad vervaagde.
We waren moe, dorstig en hongerig, zodat wij eerst zijn gaan eten, daarna de tenten opgezet.
Morgen zien wij wel verder. kamperen op het bospad

De volgende morgen zijn wij terug gelopen, zoals wij gekomen waren.    Bij een meertje konden wij de route weer oppikken, nadat wij eerst dubbel koffie en thee hadden gedronken en onze watervoorraad hadden aangevuld.
Na 2 uur stevig doorstappen bereiken wij het dorp Bohus, waar deze wandeltocht haar naam aan heeft te danken.
Nu gaan wij op weg naar Kungalv, dat aan een fjord ligt.
Twee bruggen over en wij zijn bij de camping, die aan het begin van het dorp ligt.
Ook hier weer de plaatselijke supermarkt geplunderd om goed bij te eten.
Wat je bespaart door in de bush te kamperen, geef je op zo'n moment weer dubbel en dwars uit.

Kungalv - Spekerod                   20 kilometer

Eerst voor 4 dagen eten ingeslagen (macaroni met .....) en vervolgens op pad.
In de loop van de dag wordt het regenachtig en moeten wij diverse malen schuilen.
Bij een van de meertjes zijn badhokjes, waar wij inkruipen en koffie en thee zetten om weer even bij te komen.    Wij komen nu ook de eerste mensen tegen, die deze route ook lopen,
Overal langs deze route staan schuilhutten, dat wil zeggen, drie wanden en een dak.
Omdat alles zo nat is, besluiten wij niet de tenten op te zetten, maar met de slaapzakken in de schuilhut te gaan.

Spekerod - Ljungskile                20 kilometer

De plaatsen die wij opgeven, liggen in de buurt van de route, omdat de plaats waar je werkelijk overnacht afhankelijk is van hoever je komt op een dag en waar eventueel een schuilhut beschikbaar is.    Het terrein is zeer afwisselend en door de regen is alles glad geworden, ons tempo daalt tot ongeveer 2 kilometer per uur, en dan worden het lange dagen.
De paden zijn smal, wij passeren 2 Zweden, die vertellen dat het na Uddevalla een stuk gemakkelijker wordt. kampvuur
Wij belanden uiteindelijk in Djupevattnet, dat een klein meertje blijkt te zijn met een schuilhut en een stookplaats.    Na hout gesprokkeld te hebben, maken wij dan ook een stevig kampvuur.

Ljungskile - Uddevalla                20 kilometer

Na Djupevattnet zijn wij nu op weg naar Bredfjallet.
De gesprekken gaan alleen maar over (ander) eten en (ander) drinken, als wij in Uddevalla zijn.
Toch is de omgeving zeer afwisselend en elk meertje dat je tegen komt heeft weer een eigen karakter.    De zon is weer volledig terug gekomen en zo af en toe vinden wij bosbessen of bos aardbeitjes, zodat er toch wat te snoepen valt.
Uit eindelijk belanden wij bij een groot meer Store Vaktor, waar wij ons kamp opslaan.

Het is nog 16 kilometer naar Uddevalla en wij zullen onderweg twee grote wegen oversteken.
Bij de 1e oversteek in Maderina was een bushokje, waar we niet alleen gerust hebben, maar ook koffie en thee gedronken.
De 2e oversteek was bij Rormadhagen.    Dit zijn geen plaatsen, maar namen van huizen die langs de weg liggen.
Walhalla in Uddevalla.    Het eerste wat we gedaan hebben is luxe, n.l marsen, cola en bier gekocht.
We staan weer op een echte camping en zijn dus weer terug in de bewoonde wereld.

Uddevalla - Krokevattnet                    16 kilometer

Na een dag toerist gespeeld te hebben gaan we weer verder.
Wel enigszins vermoeid, omdat een egel het vannacht nodig vond om onze koekenpan te ontdoen van alle vet deeltjes.
Om weer op de route te komen lopen wij dwars door de stad en tussen 2 militaire oefen terreinen door, hierna krijgt de route weer het vertrouwde beeld van smalle rotsige paadjes, met boven op de heuvels de sompige stukken (hoogveen).
Gelukkig is het droog en warm, zodat de zomp meevalt, al blijft het af en toe lastig.
Op een van de verharde bospaden, komen wij een slang tegen, maar gelukkig is hij banger voor ons dan wij voor hem.
Het lijkt toch wel dierendag, omdat Yolanda vanmorgen een pad in haar schoen vond.
Bij het Krokevattnet meer komen wij de mooiste hut van de gehele route tegen.de mooiste hut
Het heeft wel wat weg van een indianen tipi, maar dan van hout.
Binnen staat een potkacheltje, die wij 's avonds dan ook aansteken.

Krokevattnet - Munkedal alven                        16 kilometer

Naarmate we meer noordelijk komen worden de dagen langer.
Zonder dat wij het merken staan we steeds later op en gaan dus ook later naar bed.
Omdat het stralend zomerweer is hebben wij nu ook wat meer last van muggen.
Ontbijten doen wij met knackebrod en smeerkaas, dit zal ook onze lunch zijn, dus veel variatie is er niet.    Bij het Viksjon meer hebben wij gerust en zijn de meiden gaan zwemmen.
Voor het eerst was er ook menselijke activiteit te bespeuren in de vorm van kano's.
Behalve een enkele tegenligger, kom je de gehele dag niemand tegen.
We zien wel af en toe sporen van elanden, maar ik denk dat wij ze niet te zien krijgen, omdat ze erg schuw zijn.    Na het avond eten weer een kampvuur aangelegd en daar het water voor de volgende dag op gekookt.    Goedkoop en het bespaard spiritus.

Munkedal alven - Heevattnet                17 kilometer

Munkedal ligt niet op de route, maar is gemakkelijk om te fourageren.

Heevattnet - Fiskebo                            17 kilometer

We zijn de smalle paadjes een beetje zat en willen meer in de bewoonde wereld lopen.
Daarom verlaten wij bij Svarteborg de route om parallel langs het Bullaresjon meer te gaan lopen.
Dit bestaat uit 2 langgerekte meren over een afstand van circa 27 kilometer.
We drinken weer volop melk en hebben 's avonds karbonaden in de pan.

Fiskebo - ?                                        13 kilometer                                                            vroeg gewekt

Hoe warm het was en hoe ver ........
We staan op een plekje langs het meer en de meiden vinden het hier geweldig.
Intussen staan hier ook een paar kampeerbussen en wordt het een gezellige boel.
Morgen zien we wel weer verder.

? - Vassboten                                17 kilometer

De cola & chips trokken enorm, zodat we afgesproken hebben om in een keer naar Vassboten te lopen.    Onderweg trapte ik bijna op een slang, ik schrok me rot.
Het weer is warm, maar de camping is niet alleen goed verzorgd, maar beschikt ook over veel koud water.

Vassboten - Asterod                    26 kilometer

Vandaag lopen we slingerend over de Noorse en Zweedse grens.
Het is een stuk koeler dan gister, zodat we goed kunnen doorlopen.
We vonden ook weer een bosaardbeien veldje, zodat er lekker gesnoept kon worden.
2 kilometer buiten Asterod vonden wij een grasveldje achter een schuur en volgens de buren van de eigenaar zouden wij daar best mogen staan.
Vroeg naar bed, want het is een uitputtende dag geweest.

Asterod - Stromstad                    19 kilometer

Vandaag ging voor de tweede maal de hemelsluizen open.
Ontbijt klaar gemaakt in de tent en zoveel mogelijk ingepakt.
Rond 11 uur stopte de regen en konden ook de tenten worden ingepakt.
We ruiken de stal en ondanks een paar buien onderweg komen wij om 16.00 uur behouden op de camping in Stromstad aan.

Terug naar mijn wandelpagina

Mijn andere hobby's zijn: Scheepsmodelbouw en Molens

Vragen of suggesties: mail naar ebe.dejong@quicknet.nl