1e tewaterlating: 5 december 2010 2e revisie: 17januari 2011
Soms kan lelijk mooi zijn.
Neil Munro, journalist bij de Glasgow Evening News, bezocht vaak de havens en luisterde naar de verhalen
van zeelieden. Of zij nu van over de Oceaan kwamen of langs de kust voeren, de verhalen zijn
over karakteristieke mensen, die in hun wereld overleven met humor.
In het Schotland van rond 1900 ging het meeste vervoer nog over zee.
De Clyde puffer is zo'n scheepje dat overal voor te gebruiken was.
Met de afmetingen van de sluizen van het Forth en Clyde Kanaal werd ook hun uiterlijk bepaald.
Originele puffer Model Vital C Staande Stoomketel VIC's Kiellegging
AULD REEKIE (internet foto)
Het begint nu echt wat te worden. De lading whisky vaten moeten nog gemaakt worden,
en hier en daar nog een likje verf
Vooral op het voordek is het kruip door/ sluip door.
Het anker hangt niet in de kluis, maar wordt op het voordek opgeslagen.
Met het kraantje wordt het anker, indien nodig, overboord gezet.
Ook op het achterdek is alles krap bemeten.
Hieronder het eerste idee, hoe het eruit zou gaan zien.
Schaal 1: 75 is niet gemakkelijk, als je zoveel details ook werkelijk wilt uitvoeren,
Maar het is een leuk, knus bootje geworden.
Ga naar www.youtube.com en type: "Para Handy" in en je kunt zelf kennis maken
met de televisie serie.
VITAL C(ARLA), als tegenhanger van de VITAL SPARK uit de verhalen van Para Handy
Het begin
In 2011 moet het schip opgeleverd worden, maar de kiellegging was op 29-10-2010.
De tekening die ik gebruik komt uit een Spaans modelbouwblad, maar ook op
internet zijn tekeningen te downloaden.
De spanten waren voor een schip zonder ruim, maar daar kun je gemakkelijk wat aan doen.
Omdat ik een gedeelte van het ruim wil laten zien, heb ik de spanten ingezaagd tot een bepaalde diepte,
waarbij een stukje van het ruim zichtbaar is, maar niet in haar volle diepte.
Links het laadruim en het zicht op het machinekamerschot.
Rechts, van beneden naar boven, de machinekamer, het ruim en de voorpiek.
Om een idee van de schaal te krijgen, een "verkeerd" schaal figuur.
Dit figuur"tje" past beter, maar is iets te klein.
Het model wordt schaal 1:75, dus alles dat kleiner is dan 7,5 centimeter in het echt
wordt minder dan 1 millimeter op het model.
Om een idee te geven van de beplating heb ik de huidgangen in 0,3 millimeter berkentriplex
overnaads uit gevoerd.
Deze foto van internet was mijn inspiratie.
Hout, maar ook heel dun berkentriplex heeft een eigen wil.
Soms lukt het om gelijk te eindigen, maar heel vaak heb je achteraf
net iets te veel afwijking. Hoe perfect wil je zijn.
De dekken zijn ingelegd met zogenaamd "ijzergaren" als deknaden.
Dit bleek een stuk moeilijker, dan ik had verwacht, omdat het op
een kaartje zat en daardoor niet "recht" te gebruiken was.
Eerst in de lijm, om het recht te krijgen en pas daarna als
deknaad gebruiken.
De luiken van het ruim liggen niet vlak.
Tot zover gekomen, maar wordt vervolgd.
In de 2e Wereld oorlog heeft de Britse admiraliteit opnieuw de "Puffer"
ingevoerd, omdat vervoer over de Noordzee te gevaarlijk was.
Deze nazaten van de puffer zijn te herkennen aan het stuurhuis, waarvan
de zijkanten onder een hoek staan, in plaats van haaks.
Bij deze "Saxon" is niet te bepalen of het om een VIC gaat of om een origineel.
Twee foto's van internet, die het gebruik van de oorspronkelijke pufffer goed laten zien.
Droog kunnen vallen op elk strand, waar het maar nodig was en "zonder" luxe met de kop in de wind.
De schoorsteen staat voor het stuurhuis, omdat de staande stoomketel daar de meeste ruimte had om efficiënt benut te worden, zonder laadruim te
verliezen. Zoals op de foto, boven deze foto's, te zien is, staat het stuurrad echt achterop, dat wil zeggen dat de roerganger met zijn rug naar het
stuurrad stond te sturen. Naar boven
Stoomketel
Hoewel de puffer er schattig uitziet met zijn gedrongen vorm,
moet niet onderschat worden hoeveel tijd en zorg er in de stoommachine werd geïnvesteerd.
Deze stoomketel komt uit een VIC, maar je kunt je voorstellen dat een kleinere uitgave
op de originele Puffer evenveel zorg van de stoker vroeg.
Wordt vervolgd.
Mijn andere hobby is het bouwen van modelschepen
Belangstelling: Bootjes
Vragen, commentaar of suggesties : Stuur mij een berichtje: e-mail
Andere wandelingen in
Engeland, Ierland, Wales en Schotland.
nog meer wandelen vindt je op
http://wandel.startpagina.nl
Kijk ook eens op: http://wandel.uwpagina.nl