CLYDE PUFFER

1e tewaterlating: 5 december 2010                                        2e revisie: 17januari 2011

Soms kan lelijk mooi zijn.

Neil Munro, journalist bij de Glasgow Evening News, bezocht vaak de havens en luisterde naar de verhalen

van zeelieden.    Of zij nu van over de Oceaan kwamen of langs de kust voeren, de verhalen zijn

over karakteristieke mensen, die in hun wereld overleven met humor.

In het Schotland van rond 1900 ging het meeste vervoer nog over zee.

De Clyde puffer is zo'n scheepje dat overal voor te gebruiken was.

Met de afmetingen van de sluizen van het Forth en Clyde Kanaal werd ook hun uiterlijk bepaald.

 

Originele puffer       Model Vital C    Staande Stoomketel        VIC's        Kiellegging

 

Auld Reekie

AULD REEKIE (internet foto)

 

Het begint nu echt wat te worden. De lading whisky vaten moeten nog gemaakt worden,

en hier en daar nog een likje verf

Vital C

 Naar boven

Vooral op het voordek is het kruip door/ sluip door.

Het anker hangt niet in de kluis, maar wordt op het voordek opgeslagen.

Met het kraantje wordt het anker, indien nodig, overboord gezet.

Vital C voordek

 

Ook op het achterdek is alles krap bemeten.

 Naar boven

Vital C achterdek

 

Hieronder het eerste idee, hoe het eruit zou gaan zien.

Schaal 1: 75 is niet gemakkelijk, als je zoveel details ook werkelijk wilt uitvoeren,

Maar het is een leuk, knus bootje geworden.

Ga naar www.youtube.com en type: "Para Handy" in en je kunt zelf kennis maken

met de televisie serie.

 

Vital Spark

VITAL C(ARLA), als tegenhanger van de VITAL SPARK uit de verhalen van Para Handy

 Naar boven

 

Het begin

 

Clyde Puffer

In 2011 moet het schip opgeleverd worden, maar de kiellegging was op 29-10-2010.

De tekening die ik gebruik komt uit een Spaans modelbouwblad, maar ook op

internet zijn tekeningen te downloaden.

 Naar boven

Clyde Puffer spanten

De spanten waren voor een schip zonder ruim, maar daar kun je gemakkelijk wat aan doen.

Vital C spanten

Omdat ik een gedeelte van het ruim wil laten zien, heb ik de spanten ingezaagd tot een bepaalde diepte,

waarbij een stukje van het ruim zichtbaar is, maar niet in haar volle diepte.

Clyde Puffer ruimClyde Puffer machinekamerschot

Links het laadruim en het zicht op het machinekamerschot.

Rechts, van beneden naar boven, de machinekamer, het ruim en de voorpiek.

Clyde Puffer met verkeerd figuur

Om een idee van de schaal te krijgen, een "verkeerd" schaal figuur.

Clyde Puffer met het juiste figuur

Dit figuur"tje" past beter, maar is iets te klein.

Het model wordt schaal 1:75, dus alles dat kleiner is dan 7,5 centimeter in het echt

wordt minder dan 1 millimeter op het model.

Vital C huidplaten

Om een idee te geven van de beplating heb ik de huidgangen in 0,3 millimeter berkentriplex

overnaads uit gevoerd.

Clyde Puffer huidplaten

Deze foto van internet was mijn inspiratie.

 Naar boven

Vital C boegplaten

Hout, maar ook heel dun berkentriplex heeft een eigen wil.

Soms lukt het om gelijk te eindigen, maar heel vaak heb je achteraf

net iets te veel afwijking. Hoe perfect wil je zijn.

Clyde Puffer dek

De dekken zijn ingelegd met zogenaamd "ijzergaren" als deknaden.

Dit bleek een stuk moeilijker, dan ik had verwacht, omdat het op

een kaartje zat en daardoor niet "recht" te gebruiken was.

Eerst in de lijm, om het recht te krijgen en pas daarna als

deknaad gebruiken.

Clyde Puffer ruimrand

De luiken van het ruim liggen niet vlak.

 

Clyde Puffer stuurhuis

Tot zover gekomen, maar wordt vervolgd.

 

 Naar boven

 

VIC's

 

In de 2e Wereld oorlog heeft de Britse admiraliteit opnieuw de "Puffer"

ingevoerd, omdat vervoer over de Noordzee te gevaarlijk was.

Deze nazaten van de puffer zijn te herkennen aan het stuurhuis, waarvan

de zijkanten onder een hoek staan, in plaats van haaks.

 

Clyde Puffer Saxon

Bij deze "Saxon" is niet te bepalen of het om een VIC gaat of om een origineel.

Clyde Puffer op het strandClyde Puffer rond 1900

Twee foto's van internet, die het gebruik van de oorspronkelijke pufffer goed laten zien.

Droog kunnen vallen op elk strand, waar het maar nodig was en "zonder" luxe met de kop in de wind.

 Naar boven

Vital Spark onderwegVital Spark in de haven

De schoorsteen staat voor het stuurhuis, omdat de staande stoomketel daar de meeste ruimte had om efficiënt benut te worden, zonder laadruim te

verliezen.    Zoals op de foto, boven deze foto's, te zien is, staat het stuurrad echt achterop, dat wil zeggen dat de roerganger met zijn rug naar het

stuurrad stond te sturen.                     Naar boven

 

Stoom Clyde PufferRook Clyde Puffer

 

Stoomketel

 

Hoewel de puffer er schattig uitziet met zijn gedrongen vorm,

moet niet onderschat worden hoeveel tijd en zorg er in de stoommachine werd geïnvesteerd.

 

 

 

 

Stoomketel Clyde Puffer

Deze stoomketel komt uit een VIC, maar je kunt je voorstellen dat een kleinere uitgave

op de originele Puffer evenveel zorg van de stoker vroeg.

 

                                        Naar boven

 

Wordt vervolgd.

 

Mijn andere hobby is het bouwen van modelschepen

Belangstelling: Bootjes

Vragen, commentaar of suggesties : Stuur mij een berichtje: e-mail

Andere wandelingen in Engeland, Ierland, Wales en Schotland.
 
nog meer wandelen vindt je op http://wandel.startpagina.nl

Kijk ook eens op: http://wandel.uwpagina.nl

Naar boven